Gepost door: Kaj Elhorst | februari 13, 2016

Nieuwe recensie van Henri Patrik

RECENSIE: “De annalen van Gamor” van Kaj Elhorst.

In “De annalen van Gamor” is Kalam een uitverkorene van een primitieve stam in een ijswereld. Hij zal zijn volk moeten verlaten en met een aantal volgelingen op zoek gaan naar een betere wereld. Een Mozes-verhaal uit de ijstijd. Meer wil en mag ik niet verraden.
“De annalen van Gamor” is meer dan een aangekondigd episch fantasieverhaal. Het is in de eerste plaats een boeiende avonturenroman die de lezer van begin tot einde in de ban houdt. Als nachtlezer heb ik het verhaal in een drietal nachten uitgelezen. Kalam en zijn stamgenoten vervolgden me tot in mijn dromen, iets waar weinig Vlaamse fantasie auteurs in geslaagd zijn.
De goed beschreven personages, dierenwereld en spiritualiteit maken het geheel beklijvend zodat de lezer het verhaal infiltreert en zich als een sluiper in de geest van de protagonisten gaat nestelen om alles van dichtbij te beleven. De auteur gebruikt weldoordacht een woordenschat die prehistorische mensen gebruikt kunnen hebben. Toch zijn de “primitieve benamingen” voor natuurelementen, dieren, leven en dood voldoende om ze te identificeren. De auteur gebruikt “onze” voorkennis om “zijn fictieve prehistorische wereld” in onze geest zichtbaar te maken. Dat maakt het verhaal zo bijzonder, zo echt en sfeervol.
Boeiend vanaf begin, met de kennismaking van Kalem en zijn mysterieuze wereld die ons toch snel bekend voorkomt. Gestadige opbouw van de spanningsboog zonder voorspelbaar te zijn. Onverwachte keerpunten, een wereld vol geheimzinnigheid en gevaren, blijven het verhaal overheersen. In één zin samengevat: “Een primitieve stam uit de ijstijd onderneemt noodgedwongen een gevaarvolle reis naar een betere wereld.”
“De Annalen van Gambor” is een origineel en vloeiend geschreven verhaal met een goede ontknoping, het genre waardig en waarin zelfs een vleugje humor niet ontbreekt. Bij het lezen dacht ik al heel snel aan “De Aardkinderen” van Jean M Auel, een wereldklassieker over de harde strijd van “De holbewoners” om in de prehistorische tijd te overleven. Maar “De Annalen van Gamor” heeft een pittiger tempo, zonder te vergalopperen, en spreekt een groot publiek aan. Het is ook meer dan een kroniek over de eerste mensen, want het verhaal weerspiegelt op sublieme wijze onze huidige maatschappij voor wie meer zoekt dan een verhaal over vreemde volksstammen, dieren- en plantenwereld. Maar iedere lezer zal op zijn manier een groot prehistorisch avontuur beleven.
Wie een paar uren of dagen uit zijn dagelijkse sleur wil wegkomen, zal in dit prehistorisch epos met zekerheid de nodige afwisseling en opwinding vinden. In het genre is dit het beste wat ik tot nu toe van een Nederlandstalige auteur heb gelezen.
Een aanrader voor al wie van beklijvende literatuur houdt.
Intelligente fantasie.

Responses